Zainketa aringarrietako lanketa psikologikoaren eredu integratzailea
Artikulu Zientifikoa
Gaur egun, 400 psikoterapia eredu inguru daudenean, zaila da bat bakarrik eta egokia izatea zainketa aringarrietan arreta emozionalaren arloan aplikatzeko. Izan ere, Espainian zainketa aringarriak garatu diren urteetan eta psikologoak arreta-taldean sartu direnean, sarritan ez da gogoetarik egin arlo horretan aplikatzeko lan-eredu psikologiko egokienari buruz (Gómez Batiste, Buisan, González, Velasco Pascual eta Espinosa et al., 2011) Errealitate konplexu eta sakabanatu horren aurrean, gero eta joera handiagoa dago tratamendu eklektiko edo integratibo bat aplikatzeko psikoterapiaren lanari oro har (Demichelis Machorro, 2011) eta zainketa aringarrien esparruari espezifikoki. Izan ere, Estatu Batuetan, duela urte askotatik, ohikoa da psikoterapeutaren prestakuntza nahiko eklektikoa izatea, irakatsiz. Terapeuta, terapeutek estuki gainbegiratutako praktika-ordu luzeen bidez.
Psikoterapia bera etengabe garatzen ari den prozesu aldakor batean dagoen bezala, terapeutarik baliotsuena ere etengabe egokitzen ari da, metatutako esperientziaren eta garatzen ari diren ezagutza berrien bidez.
Psikoterapia zuhaitz bat balitz, esango genuke psikoanalisia izango litzatekeela enbor komuna, eta adar bakoitza, gaur egun hazten eta garatzen jarraitzen duten 400 eskoletako bat. Teoria eta teknika guztiak kontuan hartuta, logikoa litzateke pentsatzea denak ez liratekeela berdin egokituko zainketa aringarrien esku-hartzearen ezaugarri espezifikoekin.
Artikulu hau psikologoak zainketa aringarrietan lan egiteko eredu komunaren inguruko hausnarketa eta proposamena da.
Psikología humanista oinarri gisa
Psikoterapia adarrei buruzko gogoeta teorikoak egiten hasi aurretik, oinarrizko premisa orokor bat finkatzea komeni da, abiapuntu dugun esparru edo eskolarekiko independentea dena. Terapeuta bera da hori. Oso kontuan izan behar dugu osasun arloko lanbideetan, oro har, baina psikoterapian, bereziki, profesionalaren "pertsona" inplikatuta dagoela eta eragin nabarmena duela onerako edo txarrerako prozesu terapeutikoan. Bere nortasuna, bere neurosia beldurrekin, Barne-gatazkak eta abar iragazki bat dira, egin nahi duen lanaren arrakasta mugatzen dutenak. Horregatik, eskola psikodinamikoek psikoanalisi bat egitea eskatzen diete beren etorkizuneko terapeutei, eta, horregatik, azpimarratu dute Carl Rogersek bere bezeroarekin elkarreragiten duen terapeutaren "pertsonarengan" jartzen zuela arreta. Izan ere, ikerketa batzuek psikoterapiako teknika baten eta bestearen eraginkortasuna alderatu nahi izan dute. Aldagai gisa, egindako lanaren arrakasta aurreikusterakoan aplikatutako teknikak baino pisu handiagoa du (Rogers, 1996)
Gogoeta horren ondorioz, psikoterapeutak barne-prozesu bat egiteko erantzukizuna du, bere burua prestatzeko langileak, eta lanbide-heziketako prestakuntza objektiboa ere bai, terapeutak tratamenduan dituen gatazka emozional pertsonalen interferentzia minimizatzeko eta "bestearen" ikuspegi objektiboagoa ahalbidetzeko. Zainketa aringarrien esparruan, adibidez, heriotzaren aurrean duten antsietatea behar bezala erabiltzea eskatuko du, besteak beste.
Zainketa aringarrietako lan terapeutikoaren esparru teoriko orokor gisa, psikologia humanistaren edo existentzialaren eredua da hobekien egokitzen dena. Aplikatu beharreko teknikei dagokienez, counseling teknikak bikain egokitzen dira esku-hartze eremu horretara. Beraz, oinarri unibertsal gisa aplikatzea gomendatzen da (kasu bakoitzean erabiliak) (Arranz, Barbero, Barreto eta Bayés, 2003). Beste teknika erabilgarri batzuk, adibidez, kognitiboak, sistemikoak, logoterapeutikoak, jokabidezkoak eta abar, kasu bakoitzaren beharren eta bakoitzaren prestakuntzaren arabera.
Hona hemen eredu humanistaren premisa batzuk, lan aringarrirako egokia egiten dutenak:
Pazientearekiko harremanaren eredu medikotik aldentzen da, bertikaltasunarekin (adibidez, psikoanalisiaren ezaugarria den alderdia, sendatu beharreko patologia bat duen dinamika bat planteatzen duena, eta medikua da lan hori egiteko behar diren ezagutzak eta baliabideak dituena, paziente pasibo bat sendatzera edo hobetzera bideratzen duena). Aitzitik, eredu humanistan harreman-ikuspegi horizontalagoa dugu. Terapeutak pazientearekiko (edo bezeroarekiko) duen ikuspegi humanista ez dago patologiak diagnostikatzean zentratuta, baizik eta pertsonak bere autonomia erabiltzea, bere potentziala garatzea eta egoera mingarriak aldatzeko eta pertsona gisa hazteko edo eboluzionatzeko behar dituen barne-baliabideak garatzea sustatzean. Begirada indibiduala da, pertsona bakoitza bakarra dela ulertuta (Rogers, 1951). Altura ", Victor Franklek bere modelo propioa izendatu zuen moduan. (Izan ere, idazle askok eredu existentzialak eta humanistak bakar batean biltzen dituzte, beren puntu teoriko komunengatik). (Frankl, 1987; Thompson, 1997). Determinismo psikodinamiko ezkorretik urrun, hemen gizakiaren aukeratzeko, gainditzeko eta garrantzia izateko gaitasunean sinesten da (nahiz eta terapia egoera terminalean dauden gaixoekin denean, eredu baikorrarekin ere zuhurrak izan behar den; izan ere, Freudek zehaztu zuen bezala, ez zaigu interesatzen eldarnio bat beste batekin aldatzea, saihestezina den sufrimenduaren maila alde batera uzteko.
Pertsonak zati aktiboa du terapiaren garapenean, testuinguru erdi-zuzendu baten barruan gertatzen dena. Testuinguru horretan, terapeutak zenbait arlo aztertzen ditu eta, aldi berean, esku-hartzea egokitzen du pazienteak "ekartzen" duenaren edo tratatu behar duenaren arabera. (Rogers urrunago joan zen, terapeutak prozesuaren direktibitate-maila minimora murrizten duen eredu ez-zuzentzaile bat garatu baitzuen; baina uste da direktibitate eza mugatuegia dela eta, denborarekin, Rogersek berak eboluzionatu zuen terapeutaren zati interbentzionistago bat ahalbidetzera bere ereduan).
Gaixotasun aurreratuak dituzten pazienteen egoera psikologiko oso hauskorra dela eta, gaixotasun fisikoak pertsonengan eragiten duen bizi-krisiagatik edo inpaktu emozional handiagatik, bereziki egokia da eremu horretan pazientearekiko errespetua azpimarratzea, topaketa ez behartzea, eredu humanistak eskaintzen duen harreman oso enpatiko, bero eta hurbilaren testuingurua, baina ez intrusiboa.
Oinarri teoriko hori eguneroko praktikara eramanez, zainketa aringarrietako pazientearen edo senitartekoaren erabakia errespetatzea gomendatzen da, hau da, laguntza emozional espezializatua jasotzea edo ez. Zerbitzuaren erreferentziazko medikuak eta erizainak psikologoaren figura aurkeztu beharko liekete paziente guztiei ospitaleratzeko unean, eta, horrela, arreta hori normalizatu eta eskaini. (Aurkezpenaren adibide bat I. eranskinean dago). Aurkezpen-eredu erraz hori mediku-taldeei eman dakieke, profesional horren irudia modu naturalean aurkezten eta hautemandako mehatxu-maila ahalik eta txikiena izaten laguntzeko.
Zainketa aringarrien zerbitzuan, medikuek eta erizainek ondo ezagutu beharko lituzkete deribazio-irizpideak (ikus II. eranskina, arreta psikologikoa gehiago gomendatzeko, premia handiagoa antzematen den kasuetan. Eta horrek ez du soilik esan nahi ondo informatuta egotea, pazienteari buruzko ikuspegi bat izatea eskatzen du, alderdi emozionalari eta fisikoari garrantzia ematen diena.
Taldeak esku-hartzea behar duela uste duen paziente edo senide batek hura baztertzen duenean, psikologoak pertsonarengana esku hartzeko asmorik gabe aurkezteko aukera geratzen da. Esperientziak adierazten digu aurkezpen horrek, ondo maneiatzen bada, hau da, arreta psikologikoa normalizatzen badu eta lagun egiteko jarrera batetik, sarritan erresistentzia aldatzea ahalbidetzen badu, mehatxuaren pertzepzioa murrizten badu eta pertsonak esku-hartzea onartzen badu.
Harreman-eredua
Eredu humanistaren barruan, harreman terapeutikoa funtsezkoa da prozesuaren oinarri gisa. Zehazki, garrantzia ematen zaio "laguntza-harreman" deritzonari (Bermejo, 1996). Izan ere, Carl Rogersek esan zuen laguntza-harreman on baten osagai "beharrezkoak eta nahikoak" ematen direnean, horrek, berez, aldaketa positiboak eragiten dituela pertsonengan, beste teknika terapeutiko batzuen erabilera gorabehera (Rogers, 1951). Esan genezake sendatzen duena estimatzen duzun norbaiten estimu-begirada dela. Psikologoak oso jarraitzailea izan behar du pazientearekiko lotura terapeutikoa sortzen eta mantentzen, bere hitzezko eta hitzik gabeko komunikazio-estiloa eta bere lanketa aurrean duen pertsona indibidualera egokituz. Horrela, LBPren eskolaren premisa partekatzen da, non terapeutaren malgutasuna terapiaren arrakastarako oso baliotsua dela uste den (Carrion López, 2001)
Rogersek eskaintzen digun laguntza-harremanaren definizioa honako hau da: "Partaideetako batek alderdi batetik edo bietatik sortu nahi duen harremana da, gizabanakoaren ezkutuko baliabideak hobeto baloratu eta adierazteko eta baliabide horiek funtzionalago erabiltzeko."
(Rogers, 1996, 46. or.) Laguntza-harreman baten oinarri gisa Rogersek ezarri zituen baldintza beharrezko eta nahikoak honako hauek ziren: enpatia, benetakotasuna eta pertsonaren baldintzarik gabeko onarpena. Harreman psikodinamikoaren distantziarekin alderatuta, harreman horrek esan nahi du terapeutaren pertsona askoz gehiago inplikatzen dela topaketan, harreman beroa, hurbila eta nahiko horizontala sortuz. Terapian kontzientzia duala izatea eskatzen du, eta terapiak, berriz, terapia-aldian. Besteak dituen sentimenduez eta bizipenez zein topaketan izan duen barne-esperientziaz jabetuta, autoerrebelazioa teknika terapeutiko gisa ahalbidetzen du, baita kontaktu fisikoa ere,
Oinarri humanista global horretatik abiatuta, beste psikoterapia eskola batzuek lan psikologikoa garatzeko oso baliagarriak diren teoriak eta teknikak eskaintzen dizkigute. Berregituraketa kognitiboa, adibidez, oso baliagarria izango da gainezka egiten duten egoeren pertzepzioa birkokatzeko; logoterapiak sufrimendu existentziala edo espirituala arinduko du; ikuspegi sistemikoa funtsezkoa izan daiteke familiari arreta emateko; eta jokabideak aldatzeko teknikek arazo espezifikoak hobetuko dituzte. 400 eskolen artean, nola aberastu daitekeen psikoterapia aplikazio integratiboko eredu batetik. Terapeuta bakoitzak deskubritu, ikasi eta aplikatzeko asko dauka.
Ondorioa
Gaur egun zainketa aringarriak garatzen ari garen honetan, arlo honetako beharretara gehien egokitzen den esku-hartze psikologikoaren ereduari buruz hausnartzea komeni zaigu. Artikulu honetan proposatzen dena da psikologiako eskola humanistaren esparru teorikoa eta praktikoa oinarrizko oinarri orokor gisa hartzea, eta, ondoren, beste psikologia-ildo batzuetako teknikekin esku hartzeko aukerak zabaltzea, terapeuta bakoitzaren eta bakoitzaren arabera aldatuko den prestakuntza eta ikuspegi integratibo batetik. Tratatu beharreko kasua, betiere psikologoaren lan pertsonaletik abiatuta, zeinak hobetu egingo baitu pazienteari arreta emateko gaitasuna
Bibliografia
Arranz P, Barbero J, Barreto P, y Bayés R. (2003). Intervención emocional en cuidados paliativos: Modelos y protocolos. Barcelona: Ariel.
Bermejo JC. (1996). Apuntes de Relación de Ayuda. Madrid: Centro de Humanización de la Salud, (4ª ed.).
Carrion López S. (2001). Curso de Practitioner en PNL. Barcelona: Obelisco.
Demichelis Machorro V. El movimiento integrativo en la orientación psicológica.
[consultado el 06-12-2011] : Disponible en : http://www.buenastareas.com/materias/el-movimiento-integrativo-en-la-orientación psicológica-viviana-Demichelis/60.
Frankl V E. (1987). Ante el vacío existencial : hacia una humanización de la psicoterapia. Barcelona: Herder.
Frankl V E. (1988). La voluntad de sentido. Barcelona: Herder.
Gómez Batiste X, Buisan M, Gonzalez MP, Velasco D, Pascual V, Espinosa J et al. (2011). The “La Caixa” Foundation and WHO Collaborating Center Spanish National Program for enhancing psychosocial and spiritual palliative care for patients with advanced diseases, and their families: preliminary findings. Palliative and Supportive Care, 9, 239–249.
Rogers C. (1951). Client-Centered Therapy. Cambridge, Massachusetts: The Riverside Press.
Rogers CR. (1996). El proceso de convertirse en persona. Barcelona: Paidos.
Thompson L. (1997). La ansiedad ante la muerte y el propósito en la vida en fin de
vida. Bilbao; Universidad de Deusto. (3 microfichas) ISBN: 84-7485-508-X
Thompson L y Epeldegui I. (2000). Proceso de adaptación psicosocial de la familia a la enfermedad en fase terminal: alteraciones psicológicas, en Die Trill y López Imedio (eds.) Aspectos psicológicos en cuidados paliativos: La comunicación con el enfermo y la familia. (429-437) Madrid: ADES Ediciones.
Thompson L, Agote G y Álvarez X. (2010). Sintomatología psicológica de pacientes y
familiares que favorece la demanda del psicólogo en situación paliativa. Medicina
Paliativa. 17, Supl. I, 217.
Gehitu iruzkin berria